• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Бібліотека

Великоскельовська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Читання і діти : діапазон бібліотечних ідей і можливостей

Шкільний бібліотекар : Швець Л.П

Читання є основою всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам′ять, уява, слухові та зорові аналізатори. Дітям не просто поєднувати водночас зорове сприйняття і висловлювання звуків, слів, речень, усвідомлювати прочитане, визначати ставлення до нього. Не володіючи технікою читання, дитина втрачає до нього інтерес, погано розуміє і засвоює зміст, швидко стомлюється. Тому розвиток техніки цього вміння та розуміння прочитаного - слів, словосполучень, речень - взаємопов′язані і мають здійснюватися одночасно.

На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовленнєвого розвитку, кут зору читця. Вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту (зміст, легкий чи складний), розвиток антиципації - вміння передбачити наступні літери, слово. Вдосконаленню цього процесу сприяє стимуляція до швидкого читання. Адже головним фактором розвитку дитини є бажання. Бажання читати в учнів виникає тоді, коли вони володіють усвідомленим читанням, коли в них розвинуті навчально-пізнавальні мотиви читання, коли стимулюється інтерес до читання.

Працюючи з книгою дитина вчиться з першого шкільного дня на всіх уроках. Нам необхідно навчити учнів читати свідомо, виразно,швидко. Це одне з першочергових завдань як вчителів так і бібліотекарів. Читання нерозривно пов’язане з письмом. У більшості випадків, якщо учень добре читає, він і грамотно пише. Якщо учень вміє визначати головну думку твору, робить висновки з прочитаного, тобто вміє логічно мислити, то йому легше дається навчання.

Оволодіння повноцінним навиком читання для учнів є найважливішою умовою успішного навчання в школі по всіх предметах; разом з тим читання - один з основних способів придбання інформації і в позаурочний час, один з каналів всебічної дії на школярів. Як особливий вид діяльності читання представляє надзвичайно великі можливості для ідейно-політичного, розумового, естетичного і мовного розвитку учнів.

Шкільна бібліотека дає можливість кожній підростаючій людині читати книги, задовольняючи особисті пізнавальні та естетичні потреби. Найважливішим завданням, яке стоїть перед бібліотекарем – навчити школярів глибоко опановувати прочитані книги. Не секрет, що інколи читачам і в голову не приходить заглянути в передмову або післямову, щоб більше дізнатися про автора й час, коли написана книга. Ми повинні допомогти читачеві ознайомитися не тільки з біографіями письменників, але і з такими естетичними та літературними поняттями, як сатира, гумор, трагедія, привчаючи відшукати пояснення в довідниках, передмовах, у книгах про мистецтво.

Особистість читача багатогранна, але бібліотекар перш за все стикається з тією сферою життєдіяльності людини, яка пов’язана з книгою, читанням, пошуком інформації.

Найбільш поширеною формою популяризації книг – є книжкові виставки. Виставки бувають тематичними, присвяченими певному виду літератури, творчості одного письменника. Вони допомагають учням у доборі художньої та критичної літератури, при вивченні творчості того чи іншого письменника в класі, при підготовці до участі в різних масових заходах.

Під час відзначення ювілею видатного письменника або під час вивчення його творчості на уроці, бібліотекар, у тісному контакті з учителями-предметниками, серед учнів старших класів організовують таку форму роботи, як літературні читання. Літературні читання – це комплекс заходів, присвячених життю і творчості письменника: цикл лекцій і бесід, оглядів та читань уголос творів письменника і літератури про нього. Наприклад, проводимо у школі Шевченківські читання, читання творів Лесі Українки.

Літературні ранки. Вони сприяють популяризації творчості письменників серед учнів, виховують у них любов до художнього слова та інших видів мистецтва і разом з тим є дієвим засобом популяризації художніх творів. Літературні ранки організовуються для учнів молодших класів.

Читацька олімпіада. Проводиться у вигляді змагання двох або більше команд, які одночасно отримують запитання. Ведучий пропонує 2-3 правдоподібні відповіді. Той, хто вибирає правильну відповідь, отримує наступне завдання. Переможцем стає та команда, яка перша дає відповідь на всі запитання.

Літературний диліжанс. Проводиться у вигляді подорожі за творами окремих авторів. За правильну відповідь на запитання гравці отримують фішку. Володар найбільшого числа фішок нагороджується призом.

Літературні ігри. Вони активізують читання школярів, стимулюють їхнє звернення до художньої, науково-пізнавальної, довідкової літератури, посилюють сприйняття, формують художні та естетичні смаки, поглиблюють навички самостійної роботи з книгою, розвивають логічне мислення. Літературні ігри: « Впізнай героя», « Чиї це речі?», « Відгадай, до яких творів ці ілюстрації?». Завдячуючи іграм молодші школярі прилучаються до книги, поринають у її глибини, вчаться співпереживати разом із літературними та казковими героями, пізнають моральні цінності, набувають певного етичного досвіду, розвивають ерудицію тощо.

Ефективними технологіями популяризації літератури є презентації книг.

Різноманітність цих форм, їхня новизна, незвичайність викликають у дітей бажання виявити себе, знання, начитаність, кмітливість, фантазію, розкрити творчі нахили і здібності. Це покладає на бібліотекаря певну відповідальність за виховання активного, зацікавленого, творчого читача, а також позитивного ставлення до бібліотеки.

Робота нашої шкільної бібліотеки організована на основі річного плану, який є складовою частиною навчально-виховної роботи школи. Всю свою роботу погоджую з вчителями.

. Велика робота проводиться з допомоги класним керівникам та вчителям-предметникам. Вдумливо підбираючи літературу, намагаюсь якнайширше розкрити тему, знайти нову літературу, використовуючи при цьому тематичні папки, матеріали з періодичних видань.

У школі традиційними стали предметні тижні. Активну участь у проведенні цих тижнів приймає і шкільна бібліотека, де готуються виставки літератури для додаткового читання; добираю літературу для проведення вікторин, конкурсів, надаю допомогу учням у доборі літератури для написання рефератів. Також тут у пригоді стають тематичні папки, які систематично поповнюються з періодичних видань, інтернету: « У світі цікавого», « Не нашкодь собі», « Історичні портрети».

Велику увагу приділяю пропаганді літератури серед школярів шляхом влаштування книжкових виставок: « З історії краю», « Письменники рідного краю», « Радимо передплатити», « Твоя майбутня професія», « У світі казки чарівної», « Великі права маленької дитини», « Здоровʼя - найцінніший скарб». « Кіровоградщина – перлина степу», « Новини літератури».

Під час індивідуальних та групових бесід діти молодшого шкільного віку вчаться користуватися бібліотекою, вибирати книжки для читання, бережливо ставитись до книг, ремонтувати їх. Для учнів початкових класів я проводжу такі бібліотечні уроки: « Як берегти книгу?», « Як читати книгу?», « Художники – ілюстратори дитячих книг», « Звідки книга прийшла», « Твій друг – підручник», « Довідкова література». Метою цих уроків є формування у дітей навичок самостійного, свідомого читання книг, вивчення і закріплення правил поводження з книгою.

При розробці уроків для учнів старших класів намагаюся, щоб ці уроки були цікавими, використовую бесіди, практичні завдання, повідомлення, змагання. Для них проводжу такі уроки: « Енциклопедії і словники», « Книги – морська глибина», « Каталоги і картотеки», « Книги з науки і техніки», « Довідковий апарат», « Роль книги в житті людини».

Масова робота шкільної бібліотеки є однією із складових систем роботи школи з виховної роботи та з формування основ бібліотечно-бібліографічних знань учнів. Формами масових заходів є: літературні свята, презентації книг, вікторини, читання книг за вибором дітей, гра-подорож. Спільно з педагогом-організатором, класними керівниками підбираю відповідну літературу, сценарії до проведення свят . З вчителями української і світової літератури провели літературні свята до днів народження Лесі Українки та Тараса Григоровича Шевченка, інсценізації байок Івана Крилова.

З метою зацікавлення дітей до читання, виховання любові до книги для читачів розробила проекти «Книга надійний і вірний друг», « Образи тварин в усній народній творчості» , « Тарас Шевченко – великий син України». Кожна група учнів отримували завдання, визначали тривалість проектів і захист. Дітям було цікаво, вони побачили результати своєї праці.

У кінці березня щороку проводиться Тиждень дитячої та юнацької книги. Спільно з бібліотекарем сільської бібліотеки Скринько Н.І. провели заходи « Диво, створене людиною», «Сторінками казок братів Грімм». Разом з дітьми згадали правила поводження з книгою, розглянули ілюстрації до відомих творів, провели вікторину, розгадували кросворди, визначили переможця-активного читача .

Для читачів організовую конкурси читців, конкурс « Книжка-саморобка», малюємо ілюстрації до казок та творів видатних письменників.

Під час проведення бібліотечних уроків діти люблять виконувати завдання, розгадувати кросворди, вікторини , ігри-конкурси.

. «Числа в словах»

Учень мовчки читає слова. Вголос називає, яке число заховалося у слові.

Матеріал для гри:

Смородина електрик гетри

Відвага цитрина вісім

Відвар транзистор стрибун

Підвал родина історія

Годинник зовсім листок

Актриса листопад місток

Меншість столиця тризуб

Гострий трибуна сорока

Стриножити сестрички стриж

. Гра «Складовий аукціон»:

- Допоможіть зварити борщ:

кар мі та

бу ква по

мор пус ка

ряк ля топ дор

«Найсмішніший» склад

Придумати слова з даними складами.

(фл, зв, кр, сл, бр, гл, пл, зм, кр, дв, ск, кв)

Швидко прочитай ребуси.

100лиця, 100лик, нами100, мі100, мі100к, 3буна, ви3, При5, 3вога, розі3, 3має, за3має, за3мка, про100.

. «Зачаровані» слова». Із слова утворити нові слова.

Наприклад: слово С Т А Д І О Н ( сад, сіно, ніс, нота, стадо, і т.д)

«Знайди слова».

х

о

ч

е

ш

т

у

т

і

д

е

ш

пиріг, іде, вже, їсти, їв, баба,

о

в

т

т

с

х

т

о

п

и

т

и

спекла, дивись, діти, пече

ч

д

р

а

п

и

р

і

г

в

д

д

треба, хочеш, дати, мама,

у

о

е

к

е

ч

ї

с

т

и

і

а

Леся, дома, мені, прошу, тут,

т

м

б

о

к

н

в

ж

е

с

т

т

каже, їла, хочу,

а

а

а

ж

л

а

ж

з

г

ь

и

и

пирога, Тарас, пити,

р

т

б

м

а

м

а

п

р

о

ш

у

морозива, хоче, добре,

а

а

а

о

з

е

ж

и

л

е

с

я

нам , молоко, вись, коли,

с

р

ї

л

а

н

е

р

т

и

х

о

уколи, око, тихо

е

а

л

о

ж

і

д

о

б

р

е

б

ч

с

у

к

о

л

и

г

х

о

ч

е

м

о

р

о

з

и

в

а

п

е

ч

е

Книга – постійне джерело знань. Спілкування з книгою допомагає дитині оволодіти певною сумою знань, засвоїти досвід попередніх поколінь, залучає її до культурних надбань та цінностей українського народу. Книга – головний засіб навчання. Школа навчає дитину вмінню систематично і свідомо читати. Багато залежить від того, наскільки майстерно бібліотекар разом із педагогами прилучає дитину до книги.

Кiлькiсть переглядiв: 84

Коментарi